the_title قیمت سیمان

قیمت سیمان

تحلیل قیمت سیمان

قیمت سیمان تیپ ۲ در اوایل خرداد کیلویی ۳۶۶ تومان بود اما در ۶ شهریور امسال قیمت این نوع سیمان در بورس کالا به اوج خود یعنی ۶۰۳ تومان رسید و ۶۵ درصد رشد کرد. در ادامه اما قیمت سیمان افت کرد و در میانه‌های دی ماه به پایین‌ترین حد خود یعنی ۳۴۵ تومان نیز رسید اما حالا دوباره به مرز ۴۰۰ تومانی نزدیک شده است. اما علت این فراز و فرودها چه بوده است و قیمت سیمان با نزدیک شدن به انتهای سال چه مسیری را طی می‌کند؟!

قیمت سیمان

هر کیلو سیمان تیپ ۲ در ۹ خرداد امسال با قیمت میانگین ۳۶۶ تومان در بورس کالا معامله شد. اگر هزینه‌های خرید از بورس را هم حدود ۱۰ درصد در نظر بگیریم متوجه می‌شویم کف قیمت هر سیمان در اوایل خریداد امسال حدود ۴۰۰ تومان بوده است که برای یک کیسه‌ی ۵۰ کیلویی به عدد ۲۰ هزار تومان می‌رسیم.

اما با قطعی برق سیمان‌ سازان در تابستان قیمت سیمان تیپ ۲ در شهریور ماه به اوج تاریخی خود یعنی ۶۰۳ تومان در اوایل شهریور ماه رسید. قیمت سیمان در بورس کالا ظرف مدت ۳ ماه ۶۵ درصد رشد کرد و در بازار آزاد قیمت سیمان حتی تا ۱۰۰ درصد نیز در برخی مناطق رشد کرد.
در شهریور خرید هر کیلو سیمان تیپ ۲ از بورس کالا حدود ۶۶۰ تومان هزینه برمی‌داشت و این یعنی اینکه کف قیمت یک کیسه سیمان ۵۰ کیلویی به ۳۳ هزار تومان رسیده بود که البته در بازار آزاد حتی بیشتر از ۲ برابر این قیمت نیز معامله می‌شد.
اما با خنک شدن هوا و زیاد شدن عرضه‌های سیمان در بورس کالا قیمت سیمان امروز به ۴۰۰ تومان در بورس کالا بازگشته است و کمترین قیمت یک کیسه سیمان در بازار به ۲۲ هزار تومان رسیده است.
برخی پیش‌بینی می‌کنند در صورتی که برجام احیا نشود قیمت سیمان با ورود به فصل ساخت‌وساز روندی افزایشی را آغاز خواهد کرد مخصوصا که قیمت میلگرد نیز دوباره سیر صعودی به خود گرفت.

با بالا رفتن قیمت سیمان ، تاثیر خود را روی ساخت و ساز ، روی تولید از جمله قیمت تیرچه بلوک و غیره گذاشته و به همین دلیل قیمت این محصولات بالا رفت.

نظرتان راجع به این نوشته

شاید این نوشته نیز مورد علاقه شما باشد

دیدگاه کاربران در رابطه با
بررسی روش‌های نوین بازیافت ضایعات آهنی